Groep 5 is......
De lesstof in groep 5 bouwt verder op wat de leerlingen in groep 4 hebben geleerd. Een aantal belangrijke onderdelen zijn:
Taal en spelling: Net als in groep 4 werken we met de methode Staal. Gedurende een periode van 4 weken wordt er gewerkt rondom diverse thema’s. Voorbeelden van thema’s zijn bijvoorbeeld: Nacht of Eskimo’s. Gedurende de eerste twee weken van een thema is er veel aandacht voor woordenschat, taalbeschouwing en spreken en luisteren. Gedurende de laatste 2 weken ligt de nadruk op het schrijven (publiceren) en presenteren. De leerlingen krijgen eigen geschreven eindproducten mee naar huis zodat u deze ook samen kunt bekijken. Bij spelling wordt het aantal categorieën uitgebreid. Aan het eind van het schooljaar kennen de leerlingen 19 verschillende categorieën. Daarnaast is er aandacht voor woordsoorten zoals; werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord en bijvoeglijke naamwoord.
Lezen: Tijdens het technisch lezen in groep 5 staat het verder automatiseren van de leesvaardigheid en het aanleren van nieuwe leesmoeilijkheden centraal. Leesmotivatie is hierbij van het grootste belang. Daarom besteden we in de groep 5 naast het werken met de methode Estafette, ook veel aan aandacht aan vrij lezen, voorlezen en boekpromotie. Wij hopen dat u met uw zoon of dochter thuis ook vaste, gezellige leesmomenten creëert zodat we er samen voor zorgen dat de leerlingen geïnteresseerde en gemotiveerde lezers worden. Naast technisch lezen besteden we ook aandacht aan begrijpend lezen. Dit doen we met behulp van de methode Nieuwsbegrip. De leerlingen oefenen iedere week met het actief lezen van een tekst over een actueel onderwerp. Ze praten met elkaar over de tekst en bepalen daarna met behulp van sleutelvragen of ze de tekst goed begrepen hebben.
Rekenen: We rekenen tot 1000. Het is belangrijk dat de leerlingen inzicht hebben in de telrij. Ze moeten vloeiend voor- en achteruit kunnen tellen. Daarnaast oefenen we met de vaardigheden optellen, aftrekken en delen. Ook vormen de tafels van 1 t/m 10 een belangrijk onderdeel van de lesstof. De leerlingen moeten deze gememoriseerd hebben.
Naast de hierboven genoemde onderdelen staan er in groep 5 ook een aantal nieuwe vakken op het programma. Zo krijgen de leerlingen les in de zaakvakken, aardrijkskunde, natuur en geschiedenis. We gebruiken hiervoor de methode wereld-, natuur- en tijdzaken. De methodes zijn thematisch opgebouwd en de leerlingen behandelen onderwerpen vanuit hun eigen leefomgeving en Nederland. Daarnaast starten we in groep 5 met het onderdeel studievaardigheden. Het gebruiken van opzoekvaardigheden, het bestuderen van kaarten, grafieken, tabellen of andere bronnen staan hierbij centraal. Dit doen we met behulp van de bronnen en oefenteksten uit de methode Blits.