In groep 4 zet uw kind de volgende stap in haar/zijn ontwikkeling!
Wij volgen de ontwikkeling van uw kind en sluiten daar zo goed mogelijk op aan. De methodes die we gebruiken zijn zorgvuldig gekozen.
Voor ons rekenonderwijs maken we gebruik van de methode: Rekenkracht. Naast de instructiemomenten van de leerkracht maakt deze methode gebruik van coöperatieve werkvormen. Dit betekent dat de leerlingen regelmatig samenwerken en uitgenodigd worden oplossingsstrategieën te verwoorden. Daarnaast is er voor verwerking een werkboek en kunnen kinderen in hun eigen tempo digitaal oefenen.
We werken voor het taal- en spellingsonderwijs met de methode: Staal. Kinderen oefenen tijdens de taallessen niet alleen hun schriftelijke vaardigheden, zij worden ook regelmatig uitgenodigd met elkaar in gesprek te gaan, om zo hun mondelinge taalvaardigheid te vergroten. De woordenschat wordt in de taalthema’s binnen een context aangeboden.
De kinderen hebben in groep 3 voornamelijk klankzuiver leren schrijven/spellen. Dit betekent dat ze vooral de eenvoudige woorden hebben leren schrijven (je schrijft het woord zoals je het hoort). In groep 4 maken we een start met het aanbieden van de verschillende spellingsregels. We maken gebruik van een categorieën overzicht en visuele ondersteuning. De kinderen passen de regels steeds beter toe, door regelmatig te oefenen met een dictee.
Leren lezen en het blijven oefenen met lezen is van groot belang. We werken daarom met de leesmethode: Estafette. Op deze manier krijgen de kinderen gedegen instructie en oefenen zij nieuwe woorden.
In groep 3 hebben de kinderen al op speelse manier kennis gemaakt met begrijpend lezen. In groep 4 starten we met de teksten van de methode: Nieuwsbegrip. Zoals de naam van deze methode al doet vermoeden, wordt er gebruik gemaakt van actuele onderwerpen. Elke week is er een nieuwe actuele tekst, die betrekking heeft op dat wat er in de wereld gebeurt. Het nodigt uit tot gesprek en vergroot de woordenschat. De kinderen leren de basisvaardigheden om een tekst goed te begrijpen en oefenen met vragen over de tekst.
In groep 4 krijgen de kinderen een keer in de week muziekles van een vakdocent. Daarnaast maakt de leerkracht gebruik van de digitale methode: 1,2,3 Zing! Een fantastische muziekmethode die zowel leerkrachten als leerlingen in beweging zet!
Voor het aanbod beeldende vorming maken we gebruik van de methode: Uit de kunst! In de school zijn dan ook regelmatig mooie kunstwerken te bewonderen.